22 Ekim 2018

Yoldaki Taşlar


Çocukken köyde toprak yollardan çok gittim geldim. Davar götürüp getirmek, fıstığa, bağa, bostana ve tarlalara gitmek için çoğunlukla bu toprak yollardan yürürdük. Bu toprak yolların anısı çoktur yani dimağımızda. Fakat anlamakta en çok zorlandığım hususlardan biri kimi mülk sahiplerinin takımlarındaki toprak yollara haşin tavrıydı. Fıstıklarını veya tarlalarını sürerken o pullukları, yolu ucundan kenarından sürene kadar niye yukarı kaldırmazlardı hiç anlamazdım doğrusu. Oysa hepi topu bir bir iki metrelik toprak yoldu mevzu. Bu yolu tarlasına katsa ne olur, katmasa ne olurdu sanki? Bir de sürümü düzleştirsin diye kültüvatorun arkasına takılan tapanın çektiği toprağı yola getirip boca edenler olurdu. Galiba yolu biraz karşı tarafın tarlasına doğru meylettirmeye gayret ediyorlardı bu şekilde. Böylesi kişioğulları çifti bitirdiğinde, tarlalarının ucundaki toprak yol inişli çıkışlı çok sayıda kasis vari engebe ile kaplanırdı âdeta. Tuhaftı gerçekten. Herkesin kullandığı bu toprak yolları bu denli hoyratça tahrip etmenin mantığını anlamak mümkün değildi. Lâkin asıl mevzumuz bu değil şimdi.

Yabana gidişlerimin bir kısmı Babam ile olurdu. Genelde o önde ben arkada yürürdüm o zamanlarda. Babamın ayağında Gaziantep’teki esnaflara yaptırdığı ve ‘Hıyde’ dediği yemenileri olurdu. Toprak yollardan gidip gelirken Babamın arada karşısına çıkan irili ufaklı taşları tekme ile yoldan uzağa attığına şahit olurdum. O zamanlar garibime gitmedi dersem sanırım yalan olur. Hatta bir keresinde biraz dikkatli bakmış olacağım ki Babam:

-“Milletin tekerine mekerine denk gelir bu daşlar!” dedi hemen. Daha pek araç kullanmışlığım olmadığından kastettiği şeyin manasını fazla idrak edememiştim o zaman. Tozlu toprak yollardaki taşlar kadar traktör ve otomobil yolcusunu rahatsız eden şey azdır. Tabiî sivri taşların lastik tekerlere vereceği ilave zararlar da ayrı konu.

Şimdi anlıyorum da, bu hayatı güzelleştiren şeylerden biri, kimin faydalandığını hiç umursamadan ve bilmeden insanların önlerine çıkabilecek taşları ve engelleri ortadan kaldırmaya çalışan ve çabalayanlardır. Aslında çoğumuz pek farkında olmadan böyle davranışlardan bir şekilde faydalanmışızdır.

Hiç yorum yok:

Öne Çıkan Yayın

Barakeli'nde Bir Köy, Seydimen, Hatıralar ve Hikâyeler

"Memleket ve çocukluk, insan hangi yaşa gelirse gelsin ve ne kadar çok mekân değiştirirse değiştirsin, hep yanında taşıdığı şeylerdend...